Тролейбусному руху в Черкасах – 57 років
5 листопада виповнюється 57 років комунальному підприємству «Черкасиелектротранс» і початку тролейбусного руху в Черкасах. Цього дня водій Олександр Бровченко вивів тролейбус у перший рейс по місту. Спочатку в Черкасах курсували усього 3 маршрути на 15-кілометровій мережі, а нині загальна протяжність тролейбусної мережі міста майже вдесятеро більша. Як працює підприємство в умовах воєнного стану? Які перспективи розвитку?
У зв’язку з критичною ситуацією з енергозабезпеченням рух черкаських тролейбусів до понеділка тимчасово зупинено. А з початку тижня містом курсуватимуть 26 одиниць транспорту за графіком вихідного дня.
Однак, попри складнощі воєнного часу, більше 380 працівників КП «Черкасиелектротранс» тримають бойовий дух, вірять у перемогу України та кращі часи. Адже за ці роки підприємство перетворилося на одне зі стратегічних у транспортній інфраструктурі міста.
«У період воєнного стану значну частину планів розвитку підприємства довелося відкласти. Однак «Черкасиелектротранс» забезпечує безперебійне й безпечне перевезення пасажирів та впроваджує новації, – розповідає директор підприємства Борис Марченко. – Зокрема, за підтримки Черкаської міської ради одними з перших в Україні ми перейшли на безготівковий розрахунок за проїзд і встановили електронні валідатори. Це економить кошти підприємства і дозволяє вдосконалити облік пасажирів, у тому числі пільговиків. До кінця осені сподіваємося впровадити картку містянина, яка допоможе врегулювати ці процеси та дасть низку привілеїв її власникам. До речі, третина звільнених кондукторів нині стала контролерами на нашому підприємстві, частина перевчилася на водіїв тролейбусів і продовжує тут працювати. Завдяки підтримці міської ради та виконавчого комітету зарплата працівникам підприємства виплачується вчасно і в повному обсязі».
За словами Бориса Марченка, на кожному тролейбусі встановлені також GPS-трекери, які дозволяють фіксувати місце знаходження тролейбуса і його рух по маршруту. Інформацію можна бачити в спеціальному додатку “DozoR” на смартфоні та його веб-версії https://city.dozor.tech/ .
«Черкасиелетротранс» виконує важливу соціальну функцію – безоплатно перевозить майже 25 пільгових категорій населення: пенсіонерів, учасників бойових дій, членів багатодітних родин, школярів, осіб з інвалідністю тощо. Багато працівників тролейбусного парку стали до лав захисників країни, займаються волонтерством. Підприємство допомагає воїнам «буржуйками», мазутом, іншими матеріалами.
Вже кілька років КП «Черкасиелектротранс» має ліцензію навчального закладу, і самостійно готує водіїв тролейбусів.
«Ми акредитовані в регіональному сервісному центрі й маємо можливість видавати посвідчення водія категорії «Т» і свідоцтва державного зразка кваліфікованого робітника «Водій тролейбуса ІІІ класу», – розповідає методист навчального відділу підготовки й підвищення кваліфікації водіїв тролейбуса Світлана Гриценко. – Вже випустили 4 групи, це близько 40 осіб. Причому згідно з договором, можемо готувати водіїв для інших підприємств електротранспорту і підвищувати кваліфікацію працюючим водіям на ІІ чи І клас. До речі, відроджуємо моду на жінок-водіїв тролейбусів. У важкий час, коли багато чоловіків служать у ЗСУ, це актуально».
«Я люблю дорогу і транспорт, – розказує водійка тролейбуса Олена Костецька. – З юності керувала автомобілем, а в 26 років стала водити тролейбус. Це – моє: постійний рух, щодня – нові маршрути. До підйомів о 4-й ранку звикла, адже знаю, що моя робота потрібна людям. Складніше працювати взимку, бо слизька дорога, можуть перемерзати вузли, рульове, повітряна система… Але з роками прийшов досвід, і я вже легко вирішую подібні проблеми».
«Черкаський тролейбусний парк має 52 тролейбуси, однак потребує системного оновлення, – говорить директор підприємства, – Оскільки більшість техніки експлуатується вже по 30-40 років. З допомогою Черкаської міської ради сподіваємося втілити нашу мрію: придбати сучасні тролейбуси, з 30-кілометровим автономним запасом руху. Це дасть змогу створити нові маршрути в тих районах міста, де відсутні підстанції. Але через повномасштабну війну ми змушені відкласти реалізацію цих планів».
Більше того, у період воєнного стану, коли порушена логістика і майже немає постачання запчастин, майстри підприємства самотужки відновлюють неполадки техніки.
«Ремонтуємо спеціальні агрегати й вузли, які гарантують безпеку перевезень саме в електротранспорті, де є постійний контакт з електричним струмом, – розповідає начальник служби ремонту рухомого складу В’ячеслав Шмиголь. – На дільниці середнього ремонту відновлюємо кузови тролейбусів. Роботи багато, адже тролейбуси, яким по кілька десятків років, фактично всі потребують такого середнього ремонту».
«Я працюю тут вже 27 років, ремонтую електродвигуни, – розповідає обмотувальник служби ремонту рухомого складу Євгеній Македон. – Роботи вистачає, бо значна частина рухомого складу – поважного віку. Навіть найновішим 8 тролейбусам виробництва черкаського заводу «Богдан» вже по 7 років. До речі, мій син працює тут водієм одного з найстаріших тролейбусів. Але справляється. І коли машина ламається – стає й ремонтує разом зі мною».
70 % колективу КП «Черкасиелектротранс» входить до складу профспілкової організації, яка намагається підтримувати традиції підприємства і єдність колективу.
«Попри воєнні виклики, за сприяння дирекції, ми прагнемо заохотити кожного працівника. Відзначаємо грамотами ветеранів, лідерів виробництва і тих, хто воює зараз на фронті. Робимо подарунки працівникам до Нового року, їхнім дітям – до святого Миколая, – розповідає водій тролейбуса і голова профкому Андрій Костенко. – У нас чимало людей, які працюють по кілька десятиліть, є свої династії: Шмиголі, Федосови, Кучери. Я теж прийшов сюди за прикладом батьків. Моя мама пропрацювала тут водієм тролейбуса 34 роки, підготувала 24 учні. Тепер і я вчу молодь».
Виробничо-диспетчерський відділ організовує своєчасний регулярний рух тролейбусів по місту, якісне й безпечне перевезення пасажирів, оперативне реагування на зауваження та пропозиції, усунення недоліків GPS-моніторингу, контроль за станом маршрутів. Тут контролюють загальну схему інтенсивності руху кожного тролейбусу.
«Ми жили біля самої дороги, і маленьким бабуся садила мене на підвіконня, аби я виглядав тролейбуси. Тому стати водієм тролейбуса – це моя мрія дитинства, – розповідає начальник відділу Олег Жалдак. – У 18 років я прийшов на «Черкасиелектротранс» контролером-касиром, потім став водієм, заступником головного інженера виробничо-диспетчерської служби, а тепер очолюю цей підрозділ».
«Оскільки в місті критична ситуація з енергозабезпеченням, нас відправили на 2/3 на простій, – розповідає контролерка пасажирського транспорту Юлія Петренко. – Однак поєднуємо приємне з корисним: прибираємо територію, миємо тролейбуси. За 35 років роботи на підприємстві я працювала диспетчером, оператором комп’ютерного набору, керівником відділу збору виручки. Але ми – як одна родина, тримаємося разом, працюємо і віримо в перемогу України».
«Щойно все устаткується – станемо до роботи, – переконана Лідія Ярошенко, колишня кондукторка, яка нині перепрофілювалася на контролера. – Головне – аби закінчилася війна і настав мир. Я вірю в краще свого підприємства, адже тролейбус – екологічно чистий транспорт, який є ознакою сучасного європейського міста».
Про це інформує пресслужба Черкаської міської ради