12 принципів відбудови: якими будуть українські школи після трансформації
Наступного року заплановано відкрити п’ять пілотних шкіл, які відібрали у проєкт архітектурної трансформації радянських закладів освіти. Це школи у Київській, Харківській, Кривому Розі та Запоріжжі, що були пошкоджені війною. Вони запрацюють уже з осені 2024 року. Там не лише зроблять новий ремонт, а й повністю переосмислять типові радянські шкільні простори.
«Нові дизайнерські рішення у школах дадуть змогу ефективніше впроваджувати принципи НУШ — якісно реалізовувати діяльнісний підхід у навчанні, проводити досліди, гнучко адаптовувати класи до різних навчальних потреб. Також ми маємо зробити усе, щоб школи стали по-справжньому безпечними та інклюзивними середовищами. І це як ніколи актуально під час війни», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Зміни в освітніх закладах очолили та реалізують Міністерство освіти і науки України, Міністерство цифрової трансформації та українське урбан-бюро «Big City Lab». Концепції створювали за участю європейських архітекторів Rebuild the Wonderful, що вже мають досвід роботи з радянською спадщиною, партнером проєкту є Маріуполь Реборн.
Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров упевнений, що трансформація освіти необхідна під час повномасштабної війни: «Президент Володимир Зеленський озвучив конкретну мету для ВВП України — побудувати трильйонну економіку. Для цього потрібно, щоб з’являлися компанії, які коштують мільярди. Досягнути цього можна тільки трансформувавши систему освіти. Щоб зміни впроваджувалися максимально ефективно, необхідно трансформувати саме середовище. Те, де діти навчаються, що вони бачать, навіть дизайн приміщень — усе впливає на швидкість навчання й розвиток майндсету. Саме тому невід’ємною частиною трансформації системи освіти є трансформація приміщень. Попри повномасштабну війну ми поступово рухатимемося до цього. І коли переможемо, матимемо проєкт із напрацьованими пілотами, якою буде на вигляд трансформація освіти, і зможемо масштабувати їх на всю країну».
Команда проєкту опитала пів тисячі освітян, школярів й експертів освітньої сфери, щоб визначити принципи відбудови та поставити завдання архітекторам.
Ці підходи трансформації є універсальними. Завдяки ним можна перетворити бездіяльний старий простір у новий функціональний у закладах освіти по всій Україні.